RSS


Категорії статей: Історія моди ;

Історія жіночого костюма

Історію розвитку жіночої моди впродовж століть можна звести до декількох основних тенденцій: максимальна відповідність статусу, перехід від розкоші до демократичності, від крайньої ускладненості до мінімалізму. Славянський костюм - не виключення. Жіноча мода довгий час відрізнялася чіткою прихильністю традиціям. Впродовж багатьох століть практично не мінялися крій і обробка, основою костюма, як жіночого, так і чоловічого залишалася сорочка. На Русі і знатні пані і простолюдинки носили сорочку, набедренний одяг (одяг на стегнах) (на відміну від європейських народів, у нас одяг кроїли по стегнах, а не по талії - так, як це роблять сьогоднішні дизайнери) і безліч поясів.

Під набедренним одягом історики моди мають на увазі паневу - деякий прообраз спідниці. Пояс же був головним аксесуаром, і окрім своєї прямої функції, мав додаткову: він виконував роль оберіга. Одяг знатних осіб відрізнявся якістю обробки і тканини, крій же повністю зберігався. Верхнім одягом як у чоловіків, так і у жінок служив каптан - накидка-роспашонка, яку прикрашали в міру сил і можливостей. І всі ці предмети гардероба дуже нагадували вбрання древніх скіфів, тому саме їх вважають прообразом жіночого костюма.

Історія жіночого костюма - панева
Історія жіночого костюма - каптанІсторія жіночого костюма - каптан

А ось кокошники і личаки (лапті), які представляються нам старовинними і споконвічно російськими предметами, з'явилися на Русі вже після X століття - їх наші предки запозичили у фінських сусідів.

Історія жіночого костюма - кокошникІсторія жіночого костюма - кокошникІсторія жіночого костюма - личакиІсторія жіночого костюма - личаки

Ще пізніше, ближче до XVI століття, із Скандинавії до нас перейшов новий предмет гардероба - ферязь, те, що трохи пізніше став візитною карткою російського жіночого костюма. Сарафан. Так, саме скандінавське вбрання з персидською назвою вважається традиційним російським одягом. До речі, національний колорит вельми змінив ферязь. З'явилися сарафани найрізноманітнішого крою: прямі, круглі, глухі, роспашонки...

Історія жіночого костюма - ферязьІсторія жіночого костюма - староруський сарафанІсторія жіночого костюма - староруський сарафан

Не дивуйтеся великим проміжкам між якими-небудь змінами в моді стародавньої Русі. У нових вбраннях не було жодної необхідності: заміжнім пані про паневи думати було ніколи, а молоді задовольнялися одним парадним сарафаном. Велика частина населення не могла дозволити собі якої-небудь гардеробної різноманітності, тому головними вимогами до одягу були акуратність і чистота.

В цей час в Європі двигуном моди була знать, що мала силу-силенну вільного часу і пристойний капітал. У Росії та Україні, по-перше, до надмірностей були не схильні історично, по-друге, строга церква головною прикрасою вважала скромність, по-третє, в країні не було хороших кравців.

Модний бум почався тоді, коли Петро прорубав вікно до Європи. Російський костюм відобразив всі особливості епохи, обумовлені цим європейським "протягом". Знать почала активно замовляти у європейських кравців надхмарно дорогі вбрання, Церква слухалася царя у всьому і тонула у власних пороках, а традиційна європейська надмірність стала характерна і для нашої країни. Одночасно збільшилася різниця у одязі між селянами і їх господарями, і в той час, як селянки продовжували носити сарафани, барині перейшли до європейських крінолінів.

Історія жіночого костюма - крінолінІсторія жіночого костюма - крінолінІсторія жіночого костюма - крінолін

З'явилися плаття на металевих каркасах з корсажем, глибоким декольте і відкритими плечима. Костюм мінявся з року в рік, з'являлися нові види капелюшків і чіпців. До моди увійшли турнюри. Від російського костюма не залишилося абсолютно нічого.

Проте, архаїчність зберігалася в костюмах простолюдинів. У них поєднувалися руське і заморське: в сорочок з'явилися декольте, тілогрійки стали краще підкреслювати силует, і разом з традиційною обробкою існувала і західна. Яскравими і своєрідними були купецькі костюми, проте поступово вони перетворилися на карикатурну купецьку моду: надмірні прикрашання, банти і пір'я, накидки, шалі і т.п.

Історія жіночого костюма - купецькі костюми

Вже в XIX столітті мода повністю відображала західні віяння. Пригадайте вбрання Тетяни Ларіної або княжни Мері - пишні спідниці, корсети, відкриті плечі, волани, мережива. У Росії стали поширюватися модні журнали, і навіть дівчата з небагатих сімей могли дозволити собі більш-менш модні костюми. У великих містах відкривалися французькі магазини одягу.

Історія XX століття відома всім. Спочатку - спідниці з портьєр, потім одноманітні, дешеві костюми молодого СРСР, потім слабке віддзеркалення західної моди - спідниці-колоколи, нагадуючі New look з відставанням на десять років. Услід - чорний ринок у всій красі і жахливі піжамні костюми, які видавали за Dior, мода дев'яностих, яка спотворила і перебільшила західні тенденції. Мода почала мінятися швидко, слідуючи двом головним тенденціям - економія тканини і демократичність. За якихось п'ятдесят років спідниці і плаття покоротшали удвічі, і комфорт прийшов на зміну розкоші.

У новому тисячолітті можна говорити про те, що російська мода йде в ногу з часом. Актуальні тренди в наших магазинах з'являються одночасно з європейськими, а ряд російських дизайнерів вже представляє нашу країну на світовій арені. Метаморфози жіночих вбрань продовжуються, і тепер - з набагато більшою швидкістю.